Oversigten beskriver de muligheder, der ligger udover tilbud, der findes lokalt på de enkelte dagtilbud og skoler. Det er tilbud, der understøtter, at langt de fleste børn trives og udvikler sig.
Modellen beskriver alene de indsatser, der kan igangsættes, når fagfolk eller I som forældre vurderer, at der er behov for ekstra opmærksom omkring et barns trivsel og udvikling.
Indsatserne er opbygget efter en stepped care-tilgang, dvs. en trappestigemodel med tre trin.
Stepped care-modellen indeholder på det laveste trin et fokus på de almene indsatser, mens vi på det øverste trin finder de særlige indsatser, der iværksættes efter vurdering på baggrund af PPV, børnefaglig undersøgelse eller ansøgning.
Tankegangen bag en Stepped care-tilgang er, at har indsatser på et bestemt trin ikke den ønskede effekt, bevæger man sig op eller ned ad trappestigen til en ny indsats. Dette gentages, til den ønskede effekt er opnået.
Tilgangen tager højde for, at ikke alle børn og unge har behov for samme indsats, og at behovene kan ændre sig over tid.